Tips voor gezonde ogen van thuiswerkers

Advies
Toplenzen

Oogzorg tips voor thuiswerkers

Collega’s en koffiemomenten worden gemist. Een groot deel van de Nederlanders wil zelfs na de coronacrisis vaker kantoor aan huis houden. Gaat het werkende leven echt blijvend veranderen?

De aanpassing van werken op kantoor na lange dagen op een geïmproviseerde werkruimte thuis kan impact hebben op je lichaam- inclusief je ogen. Als je voor de COVID-19 -pandemie in een kantoor werkte had je waarschijnlijk een grote monitor in een ruim, goed geventileerd en verlicht kantoor. Maar nu werk je misschien op een laptop met een klein scherm. Je nieuwe werkomgeving is misschien niet ideaal, maar met een paar aanpassingen kun je helpen te voorkomen dat er mogelijk problemen ontstaan.

Voorkom vierkante ogen

Vierkante ogen (ook wel ‘computerogen’ genoemd) is geen officiële diagnose en je kunt er zeker niet blind van worden. Bij volwassenen kan lang naar een beeldscherm kijken leiden tot vermoeidheid, wazig zien en droge ogen. Voor iedereen die meer dan 4 uur per dag beeldschermwerk doet, ligt het risico op vierkante ogen op de loer. Loop de volgende vragenlijst na om na te gaan of jij last hebt van vierkante ogen. Heb je tijdens of na het werk:

  • Prikkende of brandende ogen?
  • Tranen in je ogen?
  • Verblindende flitsen voor je ogen?
  • Minder scherp zicht?

Heb je na het werk last van je ogen, als je:

  • TV kijkt?
  • Leest?
  • In de auto rijdt?

Als je één of meer van de vragen met “ja” beantwoordt dan worden je ogen te veel belast op dit moment.

Tips: voorkom thuis vermoeide ogen door het beeldscherm.

  1. Neem regelmatig een pauze, als je langere tijd naar schermen en apparaten kijkt. Je kunt dit gebruiken als gelegenheid om op te staan, wat water te halen of een korte wandeling te maken. Zelfs als je gewoon uit het raam kijkt en je focus verandert, zal dat je ogen ontspannen en ze een pauze geven van die constante focus van dichtbij.
  2. Zorg dat je, indien mogelijk, een speciale werkruimte hebt, een let op een goede houding. De bovenkant van het scherm moet ter hoogte van je voorhoofd zijn. Het scherm zelf moet op een armlengte afstand staan.
  3. Ventileer regelmatig. Ventilatie is van groot belang. Als je in een warme, benauwde omgeving met slechte ventilatie werkt, kan dit een negatief effect hebben op je lichaam.
  4. Het is ook belangrijk om de verlichting goed te krijgen. Zorg voor een goede, gelijkmatige verlichting. Een lamp die op je werk is gericht, kan hierbij helpen. Verder is het belangrijk dat er geen fel licht van achter je beeldscherm komt. Als je tegen het licht in kijkt, knijp je vaak met je ogen en daardoor raak je sneller vermoeid.
  5. Lees of werk niet terwijl je ligt op de bank, of half rechtop in bed zit, want dat kan je lichaam en dus ook je ogen belasten. Als je naar een monitor kijkt, zorg er dan voor dat deze iets lager dan ooghoogte is geplaatst. De meest comfortabele kijkpositie voor je ogen is niet recht vooruit, maar iets naar beneden, Je wilt niet naar een monitor kijken die recht voor je of iets hoger staat.
  6. Wees slim met blauw licht.

Aandacht voor ooggezondheid.

Op een normale werkdag besteedden de meesten van ons 50-70% van onze tijd aan het werken op een computer of een scherm gerelateerd apparaat. Nu we vanuit huis werken, besteden we bijna allemaal 80-100% van onze tijd aan computers voor online papierwerk, online telefonische vergaderingen en ons reguliere computerwerk. Maar is er nagedacht over de schade die dit aan je ogen zou kunnen toebrengen?

Als we de hele dag naar onze computer kijken, stellen we onze ogen bloot aan het blauwe licht dat van het scherm komt. Na lange perioden het blauwe licht vermoeidheid van de oogspieren veroorzaken en de slaapkwaliteit verstoren.

Het is daarom een goed idee om 's avonds apps te gebruiken die uw schermen dimmen waardoor het blauwe licht zal verminderen. Probeer het gebruik van apparaten in het uur voor het slapen gaan te vermijden.

Naarmate we vanwege de COVID -19 meer en langer vanuit huis werken blijft het van belang om het onderscheid tussen werktijd en ontspanningstijd niet uit het oog te verliezen.

Het dragen van contactlenzen blijft voor miljoenen mensen wereldwijd een veilige en zeer effectieve vorm van oogcorrectie. Tot dusver is er geen bewijs dat contactlenzen door gezonde mensen moeten worden vermeden of dat dragers van contactlenzen een hogere risico lopen op het ontwikkelen van een coronavirusinfectie, dan degenen die een bril dragen. Volg strikt de instructie voor het gebruik van je contactlenzen en verzorgingsproducten en de aanbeveling van de Optometrist/ contactlensspecialist.

Vermijd vooral contact met water (leidingwater, zwemwater whirlpool etc.)

Draag je de hele dag een bril en deze verstelt en vasthoudt, verhoog je het risico dat ziektekiemen van uw handen naar het montuur op uw gezicht kan worden overgedragen. Probeer dit zoveel mogelijk te vermijden.

Onze producten
Overzicht van onze producten

Redacteuren
Heldere informatie over contactlenzen, gebruik, onderhoud en oogverzorging. Onze gediplomeerde optometristen helpen jouw.


Om u beter van dienst te kunnen zijn maakt Toplenzen gebruik van cookies. Als u onze site blijft gebruiken gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies. Lees verder